جابلو

هنر وگفتگو

جابلو

هنر وگفتگو

بابلسر

 



 



بابُلْسَر یکی از شهرهای استان مازندران و مرکز شهرستان بابلسر است. برپایهٔ آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، این شهر ۴۷٬۸۷۲ نفر جمعیت دارد. بابلسر با پهنه۱۳۵۰ هکتار در مصب رودخانه بابلرود و در کرانه جنوبی دریای خزر و در ۵۲ درجه و ۳۹ دقیقه و ۳۰ ثانیه طول جغرافیایی و ۳۶ درجه و ۴۳ دقیقه عرض جغرافیایی قرار دارد




 


ناهمواریهای بابلسر

از نظر توپوگرافی همه بابلسر در بخش جلگه‌ای و در موقعیت ساحلی قرار دارد و از لحاظ ناهمواری عوارض برجسته توپوگرافیک در آن دیده نمی‌شود. تقریباً هموار بوده و با شیب ملایمی از سوی رشته کوههای البرز به سویدریای خزر امتداد دارد. بلندای شهر هفت متر بالاتر از سطح دریای خزر و ۲۱ متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد قرار دارد. سطح شهرستان بابلسر را دشت فرا گرفته‌است و بجز ناحیه ساحلی و زمینهای کناره رودخانه بابلرود دیگر زمینهای شهرستان دارای شیب ۱ تا ۳ درصد است.

 


 


نام قدیم آن مشهدسر بوده‌است. به گفته ای این نام از آن رو بر این شهر نهاده شده بود که مردم ناحیه باختر مازندران کنونی برای سفر به مشهد از این شهر سوار بر کشتی شده و به خاور دریای خزر می‌رفتند و از آنجا مسیر خود را از راه خشکی به مشهد ادامه می‌دادند.

گفته دیگر آن است که از آنجا که مدفن سر امامزاده ابراهیم در این شهر می‌باشد این نام بر آن نهاده شده‌است. یعنی جای شهادت سر.

 بدن ایشان در آمل مدفون است .


گردشگری ساختمان سازمان مرکزی دانشگاه مازندران یکی از قدیمی‌ترین (و تا چند سال گذشته بلندترین) ساختمانهای این شهر است که در زمان‌های گذشته به‌عنوان استراحتگاه تابستانی رضاشاه ومحمدرضاشاه پهلوی به کار می رفت.

  • رودخانه بابلرود از میان شهر بابلسر می‌گذرد. وجود این رودخانه یکی از دلایل جذابیت این شهر در میان شهرهای مازندران برای گردشگران و حتی خود مازندرانی‌ها است. چرا که هیچکدام از رودهای جاری در استان مازندران امکانات رفاهی مشابه بابلرود در بابلسر (مانند قایق‌های تفریحی و...) ندارند.

این رود یکی از رودخانه‌های مهم کشور است که از بلندی‌های البرز در جنوب شهر بابل سر چشمه گرفته و در شهرستان بابلسر به دریا می‌ریزد و شهر بابلسر را به دو بخش خاوری و باختری تقسیم می‌کند. 


آرامش رود در محل پیوستن به دریا آرامشی را به آب بخشیده و همگام با جزر و مد دریا آب آن نیز دارای سطح بلندای متغیر می‌باشد. دو پل زیبای تاریخی نیز دو سوی شهر را به هم می پیوندند. در حال حاضر بستان‌های پیرامون رود و اسکله‌های قایق‌ها در دو سوی آن در روزهای تعطیل سال میلیونها گردشگر را به خود جذب می‌نماید. رودخانه بابلرود در بابلسر به خاطر شرائط ویژه طبیعی و داشتن تفریحگاه‌ها، اقامتگاه‌ها و اماکن پذیرائی برای برنامه ریزی ساخت اسکله‌های تفریحی برای قایقهای تندرو مساعد است. کرانه‌های بابلرود در بابلسر علاوه بر استفاده تفریح‌گاهی، این رود برای ورزشهای آبی نظیر اسکی روی آب و قایقرانی در کلاسهای گوناگون نیز مناسب می‌باشد.

یکی از مکان‌های مهم گردشگری در بابلسر، اسکله ساحلی آن است که هر ساله شمار زیادی از مسافران را به خود جذب می‌کند. البته این اسکله جنبه تجاری ندارد و بیشتر به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری مورد استقبال قرار می‌گیرد. همچنین در این اسکله، از سنگهایی به عنوان موج شکن بهره گرفته شده‌است که در نوع خود بسیار زیبا می‌باشد. یکی از دلایل بهره گیری از این موج‌شکن‌ها، جلوگیری از نفوذ آب در بخشی از منطقه و پارک نزدیک آن می‌باشد. از نکات قابل توجه در شهر بابلسر، پل اصلی آن مشهور به پل فلزی است. این پل یکی از اتصالات مهم میان خاورو باختر بابلسر است. این پل در سال ۱۳۱۳ با کسب اجازه از آقای سید مصطفی صالحی، و به دست آلمانیها به ساخته شد.


از دیگر عواملی که باعث جذب گردشگر در این شهر شده‌است، برپایی جشنوارهٔ پیکره‌های شنی در این شهر است. جشنوارهٔ پیکره‌های شنی یکمین بار در امرداد ماه ۱۳۸۴ در کشور و در بابلسر برگزار شد که گردشگران زیادی حتی از بیرون کشور برای دیدن این نمایشگاه وارد شهر شدند. از آن پس همه ساله و در فصل تابستان، این نمایشگاه در بابلسر برگزار می‌شود و هنرمندان در آن آثار خود را به نمایش می‌گذارند.

این شهرستان از جنبه‌های گوناگونی مهم است.1. گردشگری2.دانشگاهی3.شیلات مازندران4.صنعتی 5.نیروی هوایی الف-گردشگری این شهرستان با داشتن آب هوای معتدل، دریا و رودخانه بلقوه دارای جاذبه گردشگری است و یکی از 2 قطب(رامسر) گردشگری استان مازندران می باشد.در سال 1387 با روی کار امدن شورای شهر و کادر جدید شهرداری گام‌های نوینی درراه بازسازی و ساختن فضای گردشگری برداشته شده.چندین بانک و وزارت خانه در بابلسر مراکز رفاهی کارکنان دارند(بانک ملی، کشاورزی، رفاه و...) ب-دانشگاهی دانشگاه مازندران دومین دانشگاه ایران است .که واحد مرکزی و چندین داشکده آن در شهر بابلسر قراردارد پ-شیلات مازندران دفتر مرکزی شیلات مازندران در بابلسر قراردارد ه-صنعتی این شهر علاوه بر کارخانه‌های پراکنده و بزرگ(فیبر بابلسر، ایران نشکن، موج و...)دارای شهرک صنعتی میرود وشهرک صنعتی در حال احداث میاندشت نیز هست ت- تنها پدافند هوایی شمال ایران نیز در این شهر است.


نظرات 3 + ارسال نظر
زهرا یکشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 06:06 ب.ظ http://ehsase-arefane

بودنیافانی درفانی بودنیاده قالان هانی
داود اوغلو سلیمانی تخت اوستوندن سالان دنیا
سنین بهره ن ییین کیم دیر کیمیتکی سن؟ییه ن کیم دیر؟
سنه دوغری دییه ن کیم دیر؟ (یالان دنیا. یالان دنیا!).
سنی فرزانه لراتدی قاپیپ. دیوانه لر توتدی.
کیمی الدی. کیمی ساتدی ساتان دنیا الان دنیا.
بیری اینا بیری پاس دیر بیری ایدین بیری کاس دیر
گیجه طوی دیر. سحر یاس دیر گول اچدیقدا.سولان دنیا
ننه قارنی ایلک بیشیگون. قبرستانلیق. سون دیشیگون
نه ایچه رین.نه ایسیگون. قارانلیق بیر دالان دنیا.
یالان دنیا! یالان دنیا!




سوزلریوی کلمه کلمه اوخودوق غم سازی نین. یینه سیمین باغلادوق
بیراوخودوق. بیر چالدوق. بیراغلادوق
نیسکیللی سوزلرین منی اوتدادی
اغرین الیم. منیم باغریم چاتدادی.
ساقولسن . ساق یاشیی سن .
فعلا...

گروه کوهنوردی دماوند بابلسر یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 06:41 ب.ظ http://damavandkoh.blogfa.com/

برنامه شش ماهه اول سال ۱۳۹۱ گروه کوهنوردی دماوند بابلسر با تنظیم دبیر زرگری (سرپرست گروه) و همکاری دوستان و همنوردان عزیز به شرح زیر می باشد.

۱
امامزاده عباسعلی
سوادکوه
۹۱/۱/۱۸
۱ روز

۲
ماهان
هراز
۹۱/۲/۱
۱ روز

۳
دریوک
پنجاب
۹۱/۲/۱۵
۱ روز

۴
دریاسر
دوهزار
۹۱/۲/۲۹
۱ روز

۵
اسب خونی
چرات
۹۱/۳/۱۲
۱ روز

۶
هفت آبشار
بندپی
۹۱/۳/۲۶
۱ روز

۷
قلعه گردن
عباس آباد
۹۱/۴/۱۵
۱ روز

۸
امامزاده الیاس
شاهاندشت
۹۱/۴/۳۰
۱ روز

۹
نمک آبرود
چالوس
۹۱/۶/۳
۱ روز

۱۰
شیرکوه
یزد
۲۲و۲۳و۲۴/۶/۹۱
۳ روز


برای آگاهی از دیگر برنامه های ورزشی همانند (دو - پیاده روی - دوچرخه سواری - شنا) و حضور در برنامه های ورزشی می توانید با شماره ۰۹۱۱۳۱۲۳۲۵۲ تماس حاصل فرمایید.


با تشکر

گروه کوهنوردی دماوند بابلسر

http://damavandkoh.blogfa.com

سلام وخسته نباشید
برنامه زیبای کوهنوردی تون که برای من ارسال نمودی ممنونم در زمان مناسب حتما با شما همنورد خواهم شد

یاسی چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 07:07 ب.ظ




نوشتن آغاز شود عطر خود را برساند بر عرش

نوشتن زیباست خوانده که شد.

همه ی عشق از آن پیداست.

کجاست دریا و موج وساحل.

کجاست جنگل و دشت و سنگها.

کوه محکم مانده . بی حرکت محکمتر.

همه با هم...بر پا....بر پا.... حرکت.

بر نامه ریزی شش ماهه کوه پیمایی.

بروید ره پیمایید. رهی پر پیچ و خم و سنگلاخی...

کفش مناسب هم لباس. ابزار و ....همه را بردارید. آماده.

تنها نرو. همراه شو با همه اهل دل و مردان مرد.

تا رسیدی به ره صاف کمی آرامی. قدمی بعد تو نا آرامی.

چون هدف قله است. می آزمایی صبر و جرات .

غیرت و هی می کنی حیرت!!!

قله چون فتح شود رویای تو حقیقت شود.

رهرو راهی . تو توانی قله ها را فتح کنی.

قله ها فتح تو. روزها بهر تو .کوهنوردی. کوهها را درنورد.

آنجا که قلم از وصف طبیعت باز می ماند عکس آغاز می شود.

رفتنی دوربین فراموشت نشه. عکسهای زیبا و عالی .

آوردی. تابلو هایی از طبیعت بر دیوار نصب کن .

شاید رهگذری گذر کند . به آن عکسها هم نظر کند.



لحظه های خوش را به تصویر بکش.

ناز آن کوهای سنگی را بکش

سنگ دیدی کز سختی شده تنها

بهر آن از دل همی آهی بکش.


ممنون دوست عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد