جابلو

هنر وگفتگو

گروه کوهنوردی البرز فریدونکنار

گروه کوهنوردی فریدونکنار روز جمعه مورخ  12آذگروه کوهنوردی فریدونکنار 27 خرداد 91

( عکسهای چهل چشمه سوادکوه از داداش دهقان سمائی)ر 89 صعود به 2800  ارفع کوه جزء منطقه سواد کوه

گروه کوهنوردی البرز فریدونکنار 5آذر89 صعودبه3410 قله فیلبندمازندران

گروه کوهنوردی البرز فریدونکنار 14آبان89 در منطقه نوا مازندران

سر گروه کوهنوردی البرز فریدونکنارجناب آقای فهیمی  طی مراسمی با حضور رئیس کوهنوردی فریدونکنار جناب آقای نجاتبخش درهمایش کوهنوردی 89/7/30  چمستان منطقه واز آبشار گرگ ازفعالین عضو تقدیر بعمل آورد

چمستان منطقه وازآبشار گرگ

تصویر همنوردان

برگهای خشکیده با آب

تصور کنید حساب بانکی دارید که هرروز مبلغ 86400تومان به آن واریز میشود وشما

تا آخر شب فرصت دارید تا همه پولها را خرج کنید چون آخر وقت حساب خود به خود خالی میشود دراین صورت شما چه خواهید کرد!!

سعی میکنید تا آخرین ریال آن را خرج کنید !

هر کدام از ما چنین بانکی داریم بانک زمان هر روز صبح در بانک زمان ما86400 ثانیه اعتبار ریخته میشود وآخر شب اعتبار به  پایان میرسد هیچ برگشتی نیست وهیچ مقداری از این زمان یه فردا اضافه نمی شود .

ارزش یک سال رادانش آموزی که مردود شده میداند

ارزش یک ماه را مادری که فرزند نارس به دنیا آورده

ارزش یک هفته را سر دبیر یک هفته نامه

ارزش یک روز را یک کوهنورد فعال

ارزش یک ساعت را عاشقی که انتظار معشوق را میکشد

ارزش یک دقیقه را کوهنوردی که از یک برنامه جامانده

ارزش یک ثانیه را کوهنوردی که یک اشتباه فنی کرده

ارزش یک صدم ثانیه را کوهنوردی که از یک حادثه مرگبار جان سالم به در برده

هرلحظه گنج بزرگیست پس گنجتان را به آسانی از دست ندهید به خاطر بیاورید که زمان به خاطر هیچ کس منتظر نمی ماند و فقط  شما از دیگران وتجربیات عقب میمانید!!!

دیروزبه تاریخ پیوست "فردا معماست وامروزهدیه ایست برای کسب تجربه!!پس به آسانی ازدستش نده همنوردم!

نوشته شده وبلاگ پردیس تهران

قله گل زرد کوه

مختصری در باره منطقه:

قله گل ‌زرد درست مقابل دماوند قرار گرفته و از ارتفاعات این کوه مى ‌توان دشت و دریاچه لار را به خوبى دید. مجموعه دشت وغار و قله گل زرد در نزدیکی دشت لار و در منطقه پلور واقع شده است. یال گل زرد معروفترین مسیر کوهنوردی در این منطقه می باشد. دشت گل زرد همچون دیگر مناطق اطراف کوه دماوند ویژگی‌های خاص این مناطق را دارد. در فصل بهار این مناطق یکی از بهترین دشت‌ها برای زنبورداری و پرورش اسب است. مسیر دستیابی به این منطقه از طریق جاده هراز است. بعد از عبور از گردنه امام‌زاده هاشم یال بلندی درست در طرف دیگر جاده از جهت شرق به غرب کشیده شده‌است، این همان خط‌الرأس گل ‌زرد است. قبل از پلور، ساختمان سفید راهداری بهترین نشان برای پیدا کردن جاده خاکی گل زرد است. در سمت مقابل راهداری، جاده خاکی مارپیچی به سمت غرب وجود دارد که راهنمای رسیدن به سمت دشت گل زرد است.

در انتهای دشت ، گوسفندسرای نسبتاً بزرگى است که پس از آن با پشت سر گذاشتن تنگه کوچکی ، مسیر در میان سنگ ریزه‌ها به سمت غرب شروع مى ‌شود. اینجا ابتدای سیر صعود به قله گل ‌زرد است. بعد از طی کردن حدود 15 دقیقه به غار گل‌زرد مى ‌رسید. غار گل زرد به علت پایین بودن دهانه ورودی در فصول بارندگی بسته می‌شود، دهانه غار هر چند وقت توسط گروه‌های مختلف باز می‌شود. ولی به علت قرار گرفتن در کنار سنگ ریزه‌ها بعد از مدتی دهانه ورودی آن بسته  می‌شود.

به گزارش کوهنوردان کشورمان

غار گل زرد در دشت زیباى لار هر ساله میزبان کوهنوردانى است که قصد در نوردیدن ارتفاعات دماوند را دارند. سطح درون غار پوشیده از کربنات کلسیم است که با روشنایی فانوس کوهنوردان که بر آنها مى تابد درخشندگى شگفتى را در غار جلوه مى دهد. درون غار چندین حوضچه آب سرد، در فاصله‌هاى گوناگون از هم، وجود دارد. با آن که سطح غار داراى شیبى تند است ولى حرکت در آن بسیار آسان است. مسیر غار گل‌زرد تا حدود نیمی از راه بدون ابزار فنی قابل پیمایش است ولی طی کردن بقیه مسیر بدون استفاده از راهنما و ابزار فنی لازم برای غارنوردی امکان‌پذیر نیست .

مسیر صعود به قله از اینجا از کنار سنگ‌ریزه‌های رودخانه به سمت غرب ادامه پیدا می‌کند، این مسیر به علت بهمن‌گیر بودن فقط برای صعودهای تابستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس هنگام دورشدن از پاکوب کنار رودخانه به علت خشک بودن مسیر، آب به مقدار کافی برای رفت و برگشت همراه داشته باشید. از کنار رودخانه تا روی یال منتهی به قله و تا خود قله پاکوب کاملاً مشخص است. زمان صعود از آخرین تقاطع مسیر با رودخانه ، تا روی قله حدود 3 ساعت‌و نیم است. مسیر صعود به قله گل زرد به علت نزدیکی به دماوند و مجاورت با دشت لار یکی از زیباترین مسیرهای منطقه محسوب می‌شود که البته با پا گذاشتن بر روی قله این زیبایی چندبرابر خواهد شد.

گزارش برنامه قله گل زرد:

تعداد نفرات شرکت کننده:۲۲ نفر -  مدت اجرا برنامه : یک روز  - وضیعت آنتن دهی : دارد . تاریخ۸۹/۷/۹

منطقه : پلور

وسیله نقلیه: مینی بوس

شرایط برنامه :پائیز

محل وساعت ۳قرار فریدونکنار مقابل شهرداری

صبح روز جمعه در تاریخ۸۹/۷/۹ به سرپرستی آقای عباد فهیمی و به همراهی اعضای تیم گروه کوهنوردی البرز به جلوداری آقای قاسم کفشگری وعکاسی من  7 صبح بعد از اندکی درپلور  حرکت در جاده خاکی گل زرد راادامه دادیم .

سر راه به یک چوپان سرا رسیدیم دیدنی بود هنر مندان کشورمان در آنجا هنر محیطی آنجام داده بودند روی شاخه های درختان سر بریده برها راآویزان کرده بودند روبروی کلبه حوضی که دور تا دور آن را نقاشی کرده بودندحس زیبای داشت هرکس دید خود را داشت و تعریف می کرد

صبحانه را آنجا صرف نمودیم وحرکت کردیم . درمسیر اصلی گل زرد رودی در جریان است وهوای آن روز معتدل بود وارد تنگه ای شدیم گروهی مشاهده کردیم وارد غار می شدند البته ما تجهیزات غارنوردی را نداشتیم موکول کردیم به روز دیگر  وسنگهای قطاری وپلکانی که معمار ازل بنا کرده دیدنی بود وفسیلهای سنگی زیبا در مسیر دیده میشود

از این به بعد مسیر حرکت حالت سنگی و سنگ لاخی پیدا کرده بود و در حال حرکت باید مراقب حرکت سنگ­ها به سمت پایین می­بودیم . در طول مسیر مشکلی وجود نداشت در نزدیکی قله با کمی تراورس به سمت راست بر روی یال منتهی به قله قرارگرفتیم و در نهایت در ساعت 12:20 تیم به قله رسید .

اما با توجه به اینکه در تشخیص قله ای اصلی دچار شک بودیم تصمیم بر این شد که به سمت قله کناری که در غرب ما قرار داشت حرکت کنیم.وساعت 1 به سر قله رسیدیم  ( بر روی خط الراس باد نسبتا تندی می­وزید) بررسی ارتفاع ثبت شده توسط GPS به این نتیجه رسیدیم که قله اول قله اصلی و همان گل زرد است(3680) قله دوم قله امام پهنک با ارتفاع 3659 متر است.

کوهنوردی عزیزی بنام آقای محمد قدرت نما همراه با  ما سرود ای ایران را اجرا نمود که یادی هم از این بزرگوار کرده باشم

به سمت پایین منطقه شروع به حرکت کردیم که ولی نه از مسیر رفت، سعی کردیم که از مسیر اصلی به سمت پایین حرکت کنیم با توجه به شیب بالای بعضی نقاط مسیر سرعت تیم چندان بالا نبود.

گروه کوهنوردی البرز فریدونکنار در آبشار اسبو (بهشهر)

روز جمعه-۱۸/۴/۸۹

تصاویر زیبایی از اسبو

گروه کوهنوردی البرزفریدونکنار صعود قله3725شلمه جار

روستای شیخ موسی منطقه بند پی شرقی بابل با 2500ارتفاء دریا  و65کیلومتری بابل جذابترین مناظر جنگلی ،ییلاقی وکوهستانی دارا میباشد .

زیارتگاه شیخ موسی درنقطه بالای روستا باگنبدهای نقره ای دیده می شود . بیننده رااز دور  راه پرپیج از پایین چشمه یا دره به گنبدها می رساند . به یک رویا شباهت دارد .

تپه ها سبزپوشیده گوسفندان را  درآغوش گرفته . چوپان سرابا خانه های چوبی وحصار سنگی رباینده دلهاست .

ساعتی بعد گذری از چشمه ها،کوهها وگلها به تنگه آنون رسیدیم. کوههای قد کشیده به آسمانها جاهای همدیگر را بغل کرده  آفتاب هم با ما پشت این صخره ها قائم موشک بازی می کند .آواز پرندگان صدای آبشارها وچشمها موسیقی دلنشینی دارد .

یاداشت وعکاسی  روز جمعه 24/2/ 89

عکسهایی از شیخ موسی ( زکریا سمائی)

گروه کوهنوردی البرز فریدونکنار به سرپرستی آقای فهیمی متشکل از چهل نفر قلعه گل اندام روستای ایرا از توابع  آمل جمعه مورخ 10/2/89 صعود گردید. بین آن اکیب من و بهادین ساجدی جابلو بودیم.

از اتوبوس پیاده شدیم ، هوای روستا گرم ، مرطوب و صبح دل انگیزی داشت. در مقابل روستا قلعه دماوند با تمام غرور هر بیننده ای را می دزدید

باور نکردنی بود مه  دامنه او را گرفته بود و بالای آن برف سپیدی باریده بود و قلب او چنان می زد مانند یک دونده ، بخار در آسمان آن معلق بود و نفس می کشید. دستهایم را همچون بال پرستو باز کرده با تمام وجود به پرواز درآمدم و دور آن حلقه زدم .

رضا پرسید: دماوند را میبینی چه حسی بهت  می ده ؟

گفتم آلان می خواهم سجده کنم چون روستا با خانه و تپه هایش به او سجده کرده. دوربین را  برداشته او را شکار کردم.

صبح بود. کسی تو روستا پرسه نمی زد. صدای سگها و خروس ها فضا را پر کرده بود.

آرامگاه زیبایی داشت. دور آن حرف های پند آموزی نصب شده بود. یکی از حضرت زرتشت بود (گفتار نیک ، پندار نیک،کردار نیک)

از ده فاصله گرفتیم به سمت قلعه حرکت کردیم در ایستگاه دوم من از گروه جدا شدم در کنار آبشار رو به آسمان خوابیدم چند دقیقه ای چشمانم را بسته صدای آواز پرندگان و آبشار موسیقی دل نشینی در گوشم می نواخت ، مانند لالایی مادرم .

بوی گلها و سبزه ها مدهوش می نمود. کنار گل اندام صخره زیبایی بود مانند نقشه ایران، سر به دامانش گذاشته اشک شوق از چشمانم سرازیر شد.