جابلو

هنر وگفتگو

جابلو

هنر وگفتگو

روستای شیخ موسی

کشتی لو چو سال ۸۹ و مناظر روستای شیخ موسی توابع بابل از نگاه دوربین من

روستای شیخ موسی منطقه بند پی شرقی بابل با 2500ارتفاء دریا  و65کیلومتری بابل جذابترین مناظر جنگلی ،

 

  

 

با دوستم که زادگاهش شیخ موسی وداوری کشتی لوچو انجام می داد . روز 27تیر ماه راهی شیخ موسی شدیم . روز قبل مسابقه مهمان یکی از اهالی که مجریان مسابقه بود به خانه اش دعوت شدیم. مردی بسیار مهمان نواز ومهربان بود.او کمی نگران بنظر می رسید.دعا می کرد. برگزاری مسابقه آن روز هوا مساعد باشد .

صبح روز 28تیرماه1389مه فضای روستا را فرا گرفته بود .همه بطرف مسابقه با احساس وصف نشدنی حرکت می کردند. وحیاط امامزاده جای را برای کشتی لوچو آماده کرده بودند.

زن ومرد دور دورآن حلقه می زنند . وکشتی گیرهای مورد نظر خود را تشویق می کنندخیلی برای دیدن کشتی ویا برای نزری اموات به آنجا آمده اند . آن روزرا جشن مردگان هم گویند .

زیارتگاه شیخ موسی درنقطه بالای روستا باگنبدهای نقره ای دیده می شود . هربیننده رااز دور   با مسیر پرپیج از پایین چشمه یا دره به گنبدها می رساند . به یک رویا شباهت دارد .

تپه ها سبزپوشیده دام ها را  درآغوش گرفته . چوپان سراها باخانه های چوبی وحصار سنگی رباینده دلهاست .

 

 

  

 

 

 

 

جشن مردگان

  

 

28تیرماه در گاهشماری طبری مصادف است با«جشن بیس وشیش عیدماه ».طبق یک باور عامیانه ،ماجرا برمی گردد.

به زمانی که شخصیتی به نام فریدون به خونخواهی پدرش با همراهی سپاهی از مردم مازندران به مصاف ضحاک پادشاه اهریمنی میرود .وپس ازجانفشانی وکشته شدن تعدادزیادی از افرادش ، به بند کشید ه ودر قعر چاهی بیندازد .بعد از آن ماجرا ، مردم همه ساله در چنین روزی جشنی می گرفتند وسر قبر مردگانشان شمع روشن می کردند.پهلوانان هر منطقه هم به یاد این نبرد تن به تن باهم کشتی پهلوانی می گرفتند .هر چند با گذشت سال ها مراسم جشن کمرنگ شده وکیفیت برگذاری آن تغییر کرده ولی این طور که از شواهد پیداست ،روشن کردن شمع بر سر مزار اموات وغبار روبی وتمیز کردن آرامگاه ها که به «آستانه تراشی »معروف است ،همچنان مرسوم است .پخش غذا وشیرینی برای شادی روح رفتگان وبرگزاری مسابقات کشتی لوچودر چنین روزی، یاگاری است از همان زمان . البته این آخری یعنی « لوچو»آن قدر پررنگ شده که پا گرفته از قهرمانان کشتی مازندران روزگاری ازلوچوکاران وپهلوانان این بازی بوده اند . شالیزارهای سرسبز به قدری دیدنی اند که به راحتی میتوانند مارا از مقصدمان غافل کنند . لوچو درابطه تنگاتنگی با فصل کاشت وبرداشت محصول دارد .بطوری که روستاییان از اوقات فراغتی که پس از نشا ویا دروی برنج برایشان ایجاد می شود ،برای برگزاری مسابقات لوچو استفاده می کنند . 

 ادامه دارد

  

 

  

  

 

 

  

 

  

  

نظرات 4 + ارسال نظر
زهرا سه‌شنبه 25 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:52 ق.ظ http://ehsase-arefane

اخ جون طبیعت از نگاه دوربین داداشیم.
چه طبیعت سرسبزی داداشی واقعا
خسته نباشی.زیبا دقیق وعالی عکاسیت حرف نداره
اهااااااا بزار بگم از کدومشون بیشتر خوشم اومد.
از اول شروع میکنم. 1 و8 و10 و11 و12 زحمت وسختی شو
تو کشیدی من دارم واسه خودم انتخاب میکنم.
موفق و سالم باشی داداش مهربونم.
فعلا.....

کوروش سه‌شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 06:40 ب.ظ

سپاس از عکس زیبای تان تو فضای مجازی دیدن اش بسیار جذاب و چشم نواز است در واقعیت شما بهتر دانید که چقدر زیباست البته عکس شما در انتقال این احساس بسیار اثرگذار بوده

ممنونم دوست دارم همیشه مهمون وبلاکم باشی

سمانه شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:03 ب.ظ http://samaneh11270.parsiblog.com

سلام جناب اقای زکائی من اهل لواسان هستم و تا حالا 4 بار به شیخ موسی اومدم ،به جرات میتونم بگم بهشت روی زمینه ،ممنون به خاطر عکسهای زیباتون . لطفا از روز های مه آلود هم عکس بزارید . یلی خیلی ممنون

سلام زکریا هستم من برای دیدن روستایی شیخ موسی چند بار رفتم روز مه به اون صورت نبوده یک شب هم اونجا موندم برای دیدن کشتی لوچو در آینده اگر مسیرم خورد از مه آن منطقه عکسی تهیه میکنم حتما به آدرستون ایمیل میکنم میاد موفق باشید

یوسف چهارشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 10:01 ق.ظ

سلام بنده با جعمی از خانواده برای زیات امازاده عبدال..و حاجی شیخ موسی راهی آن منطقه شدیم : جاده بسیار خطرناک که حتی نصب یک علائم راهنماورانندگی (مسیرنما،تابلو خطر،خط کشی و....) افتادکی در چند نقطه در بعضی نقاط بریده شدن یک قسمت اسفالت بدون هیج گونه اعلام رانندگی.
جناب آقای ربیع فلاح استاندار محترم استان مازندران نیروی (یکی ازبنیانگذار جهادگی سازندگی) از شما به عنوان یک ایرانی خواهشانه در خواست می کنم اگر حضرتعالی وقت بازدید از منطقه نداری، معاون عمرانی استانداری به اتفاق معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان از مسیر بازدیدی داشته باشند تا انشااله قسمتی از مشکلات بر طرف گردد. (یک شهروند ایرانی)

سلام درست می فرمایین همینطوره استاندار گوشش کره با همه مسئولینینه استان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد